onsdag 11 mars 2015

Att ändra en matvana...

2015 startade med en rivstart tycker jag och det är redan 11 mars. Galet faktiskt... Ena sidan av mig är full av energi och jag har en lista på allt jag vill hinna med. Och andra sidan av mig är helt slut. Jag och grannen har tagit upp morgonpromenaden igen. Det är så skönt men i morse var det stopp. Hela kroppen var tung, jag fick inte upp farten och jag var så trött att jag inte kom på något att prata om.
Såhär har det varit förr på våren och jag blir lika snopen varje gång. Jag tycker nog att jag borde bli pigg av ljuset och allt som händer i naturen. Men det är bara att inse, jag är en höstmänniska och det är då jag är som piggast. 
Jag är även inne på att göra vissa förändringar i min kost. Och inte för att vara tjatig men som så många andra ska jag ta bort "vetemjöl" och socker. Jag har faktiskt varit utan mjöl i 2 veckor och testade på att äta en kaka och smörgåsrån igår. Det som hände var att jag fick nästa magkatarrsug i magen, det sved och jag vaknade av att jag ville äta mer mm. Så snabbt gick det att se skillnad.
 Och nej, det är inte värt att äta en fika eller pastarätt bara för att det är "gott". Från och med nu är det stopp, enda undantaget är om jag hamnar på en middag och inte kan välja bort. Jag vill inte vara otrevlig mot värdparet ;-) Något jag har mått bra av är min smoothie den mättar, ger kraft och smakar underbart. Så just nu letar jag mer bra recept. Har du något tips?

Kram Linda

3 kommentarer:

  1. Hoppas du får tillbaka din energi snart! Smoothien ser supergod ut! Nåt speciellt recept? Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp Malin. Finns i länken här.... http://www.hemmapaekbacken.blogspot.se/2015/01/sjukstuga-och-smoothierecept.html?m=1
      Och jag hoppas oxå på mer energi snart. Det är inte kul att gå på halvfart. Kram

      Radera
  2. Vill först säga; vad duktig du är! att ändra matvanor kan vara riktigt svårt ! HUA! Det blir som en hel livsstil. Tycker att det är än svårare när man även är ensam i hushållet om att ändra. :/
    Jag har gjort (försöker fortfarande då jag ofta "trillar dit") en matvane ändring liksom du, då jag skippar kolhydrater form av vetemjöl och socker. Jag har en hel del goda recept på min blogg, under etiketten nocarb eller paleo - välkommen in :) www.hemma-liv.blogspot.com

    SvaraRadera

Tack för era fina ord ni lämnar här! /Linda