fredag 22 mars 2013

Fredagstankar-andas

Vi andas dygnet runt och ändå är vi många som inte gör det. I yogan är andningen basen och jag måste nog säga att jag för kämpa hårt för att komma ihåg andningen där. Jag vet inte hur många gånger min yogalärare lagt handen på mig och sagt att jag ska just andas. Jag inser då att jag faktiskt till och med håller andan, täpper till och kämpar i någon ställning.

Jag tycker det är helt galet faktiskt att jag själv måste ta ett medvetet andetag ibland och när jag gör det, fyller mina lungor med ny frisk luft så blir jag mycket piggare och energin ökar.
En av mina närmsta vänner gör 9 medvetna andetag varje dag och det vill jag dela med mig av till er. Tack Mia för att du påminner mig ibland.

9 medvetna andetag.

Andas in 3 ggr djupt och långsamt så att magen höjs (tänk ”happy-baby-belly-breathing”)
Andas in 3 ggr djupt och håll andan i 3 sekunder innan du andas ut igen.
Andas in 3 ggr djupt och långsamt i magen och när du är klar, låt andningen sköta sig själv.
Du kommer att märka att du tar färre andetag per minut och att kroppen lugnar ner sig. Speciellt när du gjort detta några gånger.
OBS! Gör inte fler än 9 åt gången (ta minst en timmes paus emellan) då du kan bli yr, för du drar runt mycket syre i kroppen på detta medvetna andesätt.

Önskar er alla en toppenfredag.
Kram Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för era fina ord ni lämnar här! /Linda