måndag 25 mars 2013

Söndagsfrossa och recept

Jag bara älskar skaldjur och gjort i alla tider. När vi var på kräftskiva när jag var liten var jag nog det enda barnet som satt still vid tallriken och njöt.
Igår fick jag ett sådant sug på lite skaldjur och fisk så det var bara att hoppa in i bilen till affären och handla. Hem och fixa lite röror och koka musslor. Sonen tyckte det var lite spännande att knacka på musslorna som var öppna och se när dom slöt sig igen. Och faktiskt gillade han även att äta dom.
Sedan kröp vi upp med barnen i tv-rummet och tittade på nya Tingeling och njöt av att få en hel kväll med bara familjen.
 Vinkokta musslor är helt klart en ny favorit. 

 Speciellt dessa små fina vita. 
 Och sedan kommer vi ju till rörorna som alltid har sin plats på bordet.
Igår gjorde jag en laxröra och även en fetaost/pistaschnötter röra. Här är receptet för 2 pers

2 skivor gravad lax i  mindre bitar 
1/2 dl creme freche
1 msk majonäs
1 tsk pepparrot
citron, rödlök, och frysta provencalkryddor 
samt salt och peppar

100 gr färskost alt 1 dl creme freche
1/2-1 dl pistaschnötter som hackas
1/2 kaka fetaost som smulas ner (ta mer om det smakar lite)
rödlök
svartpeppar och lite god olja

Hoppas ni får en härlig start på veckan.
Kram Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för era fina ord ni lämnar här! /Linda